Professioneel omgaan met je klanten nadat zij een dienst of product bij je hebben afgenomen is een onderdeel van goede aftersales. In de moderne wereld eisen klanten steeds meer van de organisaties waar zij producten of diensten afnemen, waardoor ook het belang van goede aftersales activiteiten toeneemt. Een goede helpdesk- of servicedesk medewerker is van groot belang als de klant contact met je opneemt voor ondersteuning. Het kan de relatie met je klant namelijk verstevigen.
Vaak worden de termen helpdesk en servicedesk door elkaar gebruikt. Er is echter wel degelijk een verschil tussen een helpdesk en servicedesk. Daar waar een helpdesk vaak problemen alleen registreert, oplost en/of doorstuurt naar een tweede lijn, ligt bij de servicedesk de dienstverlening een niveau hoger. Bij een servicedesk worden bijvoorbeeld ook autorisaties verleend en ICT-gerelateerde bestellingen aangenomen.
Uit een onderzoek van marktonderzoeksbureau Ipsos blijkt dat klanten de volgende verwachtingen hebben van een helpdesk/servicedesk:
1) Binnen 15 seconden telefonisch te woord gestaan worden op een klantgerichte wijze.
2) Vragen via Social Media dienen binnen 24 uur beantwoord te worden.
3) E-mails dienen binnen 24 uur beantwoord te worden.
4) Contactgegevens zijn in een handomdraai te vinden op je website.
5) Van grotere bedrijven wordt verwacht dat ze naast een telefonische klantenservice, ook over een live-chat en klantenservice via Social Media beschikken.
Het opzetten van een professionele helpdesk/servicedesk vereist deskundigheid. Het is algemeen bekend dat gebruikers vaak klagen over je helpdesk/servicedesk, maar dat je dit vaak niet te weten komt. Het zorgt bijvoorbeeld voor massale irritatie als de wachttijden lang zijn, als klanten vaak doorverbonden worden, of als problemen simpelweg niet opgelost worden.
Naast dat de klant goede ervaringen aan een goede helpdesk/servicedesk overhoudt, kan het je ook als bedrijf wat opleveren. Denk bijvoorbeeld eens aan de frustratie die de klant kwijt kan. Zo krijg jij inzicht in punten die je als bedrijf kunt verbeteren. Daarnaast werk je aan je klantenbinding door klanten van hun frustratie(s) af te helpen. Door op een positieve manier in het hoofd van de klant te blijven hangen, is de kans vele malen groter dat de klant een nieuwe aankoop bij je doet en wordt je algemene bedrijfsimage verbeterd.
Steeds meer bedrijven kiezen ervoor om de helpdesk/servicedesk uit te besteden. Welke overwegingen maken zij daarin?
ExplainiT ziet dat organisaties steeds meer investeren in klantgerichtheid. Een belangrijk onderdeel van het verbeteren van klantgerichtheid is de helpdesk/servicedesk van een organisatie.
Schrijf je in en ontvang maandelijks het laatste nieuws over o.a. Office 365, Projectmanagement, Soft Skills en Leren & Ontwikkelen rechtstreeks in je mailbox.
Neem vrijblijvend contact met ons op. Onze ervaren adviseurs, consultants en trainers helpen je graag.