Effectief communiceren: wat houdt dat eigenlijk in? Laten we vooropstellen dat effectieve communicatie van belang is in zowel de privé als zakelijke sfeer. Effectief communiceren vindt plaats wanneer de ontvanger van een boodschap precies begrijpt wat de zender met de boodschap heeft bedoeld en daardoor op de juiste wijze kan reageren. Communicatie verloopt echter niet altijd vlekkeloos waardoor er miscommunicatie kan ontstaan. Miscommunicatie kan voorkomen worden door effectief te leren communiceren. Heldere communicatie is in de hedendaagse wereld cruciaal wat leidt tot steeds meer aanvragen voor trainingen omtrent communicatieve vaardigheden.
1) Door je communicatieve vaardigheden te ontwikkelen ben je beter in staat om je gedachten en ideeën over te brengen aan anderen. De ontvanger van jouw boodschap begrijpt precies wat je bedoelt waardoor miscommunicatie voorkomen kan worden.
2) Het ontwikkelen van je netwerk. Communicatieve vaardigheden zijn onderdeel van je sociale vaardigheden. Met verbeterde communicatieve vaardigheden kun je makkelijker in gesprek komen met mensen waardoor je je netwerk sneller uit kan breiden.
3) Werkgevers vinden het een belangrijke competentie. Door effectief te leren communiceren vergroot je je kansen op de arbeidsmarkt.
4) Je weet je grenzen aan anderen duidelijk te maken. Sommige mensen hebben moeite met het aangeven van grenzen en laten snel over zich heen lopen. Vaak leidt dit tot innerlijke onrust. Effectief communiceren houdt dus ook in dat je weet hoe je voor jezelf moet opkomen.
De juiste gesprekstechnieken zijn cruciaal om jouw doel(en) te bereiken in een gesprek. Verschillende situaties vragen namelijk om verschillende gesprekstechnieken. Een veelgemaakte fout is dat alleen bij bijzondere situaties, bijvoorbeeld een sollicitatie, wordt nagedacht over de juiste gesprekstechniek. Een onderdeel van je gesprekstechniek is bijvoorbeeld je toonhoogte.
Goed luisteren is niet simpelweg de woorden van een ander aanhoren. Goed luisteren houdt ook in dat je écht begrijpt wat de ander zegt. Vaak willen mensen ten koste van alles hun eigen verhaal vertellen waardoor ze vergeten goed te luisteren. Miscommunicatie ligt daardoor op de loer.
Dit sluit aan op goed luisteren. Als je goed luistert, dan weet je vaak ook wat je moet vragen. Voor goede vragen zijn concentratie en rust voorwaarden. Goede vragen stellen is de basis voor effectieve communicatie. Slechte vragen kenmerken zich doordat ze (half) gesloten of suggestief zijn. Open vragen stellen en vervolgens doorvragen helpt je om anderen te begrijpen.
Hoe een ontvanger de boodschap ervaart is ook afhankelijk van je non-verbale communicatie. Non-verbale communicatie is bijvoorbeeld door middel van lichaamstaal. Als je bezig bent met hoe je over wil komen, dan mag je je non-verbale communicatie zeker niet onderschatten.
Niet ieder persoon heeft dezelfde kwaliteiten omtrent het geven en ontvangen van feedback. Feedback is goed voor de persoonlijke ontwikkeling en de ontwikkeling van teams. Wij adviseren twee basisregels om in gedachten te houden: wees niet bang voor kritiek & neem de juiste houding aan.
Het belang van inlevingsvermogen mag niet onderschat worden in je taalgebruik. Met inlevingsvermogen wordt bedoeld hoe goed je je in kunt leven in de gevoelens en belangen van anderen. Door inlevingsvermogen te ontwikkelen leer je iemand écht begrijpen.
Wil je graag effectief communiceren, maar weet je niet waar je moet beginnen? De ervaren trainingsadviseurs van ExplainiT hebben ruime ervaring met het adviseren op het gebied van communicatie. ExplainiT biedt twee standaard trainingen aan: Communicatieve Vaardigheden en Communiceren. Sluiten deze twee trainingen niet precies aan bij wat je wil? We stellen graag een maatwerk communicatie trainingsprogramma op in samenspraak met jou.
Schrijf je in en ontvang maandelijks het laatste nieuws over o.a. Office 365, Projectmanagement, Soft Skills en Leren & Ontwikkelen rechtstreeks in je mailbox.
Neem vrijblijvend contact met ons op. Onze ervaren adviseurs, consultants en trainers helpen je graag.